niedziela, 21 stycznia 2018

piernik staropolski z kremem z kaszy manny

Piernik staropolski obowiązkowo pojawia się na naszym bożonarodzeniowym stole już od lat.
Ciasto przygotowuję zwykle 11 listopada, z podanych w przepisie proporcji piekę duża blachę ciasta i furę małych pierniczków.

Co roku staram się przygotowywać inny krem do przełożenia tych przepysznych i rozpływających się w ustach piernikowych blatów.
Tym razem postawiłam na powidła śliwkowe oraz krem z kaszy manny o lekko migdałowym aromacie.

Pamiętać należy, że ciasto musi poleżeć żeby zmięknąć:)

Polecam również inne wersje ciasta: z nadzieniem marcepanowym, z kremem cytrynowym i powidłami, z kremem migdałowym, cytrusowa piramidka, z kremem karmelowym.




składniki:

3 blaty cienkie ciasta piernika staropolskiego 
słoiczek powideł śliwkowych

krem:
2 szkl mleka
3/4 szkl cukru
6 dużych łyżek kaszy manny

250 g miękkiego masła

polewa:
2 łyżki powideł śliwkowych
100 g ciemnej, gorzkiej czekolady

Mleko wymieszać z cukrem, doprowadzić do wrzenia, na wrzące, wciąż mieszając wsypywać po łyżce kaszy. Gotować kilka minut,  aż zgęstnieje.  Wystudzić.

Miękkie masło utrzeć na puch, następnie dodawać po łyżce kaszy.

Pierwszy blat piernika posmarować powidłem i połowa kremu, wyłożyć drugi blat, lekko docisnąć, znów posmarować powidłem i resztą kremu, wyłożyć ostatni blat, docisnąć.

Powidła i połamaną w kostki czekoladę podgrzewać aż powstanie jednolita, lśniąca masa.
Polewę rozsmarować na wierzchu ciasta, ew. udekorować cukrową posypką.

2 komentarze:

  1. Musi być pyszny, bez dwóch zdań !!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja robiłam w tym roku pierwszy raz,ale ten piernik to poezja,zakochałam się w smaku :-)

    OdpowiedzUsuń